Cheesecake

Tänkte dela med mig av mitt cheesecake-recept från igår : )
-

Ingredienser

8-10 bitar

10 digestivekex
75 g Arla smör

Fyllning:
500 g Arla Köket Kesella kvarg
1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
3 äggulor

Gör så här

Sätt ugnen på 175°. Krossa kexen i en matberedare eller mortel. Smält smöret och blanda det med kexsmulorna. Tryck ut massan i en form med löstagbar kant, 24 cm i diameter. Grädda i mitten av ugnen ca 7 min. Mixa eller vispa samman, kvarg, socker, vaniljsocker och äggulor till en jämn smet. Bred ut massan i formen. Grädda i nedre delen av ugnen 20-25 min. Låt kallna och servera med jordgubbar. 

 

-
Sen för att göra "gelen" behövs 3 gelatinblad (1,5 tsk gelatinpulver)
Om man har gelatinblad ska man blöta de i 5 min, men om man har gelatinulver är det bara att skippa det. Sen värmer man 2,5 dl konc. av saften, (vi säger att jag vill ha hallonsmak på gelen, då är det hallonsaft som gäller!) tillsammans med 2 msk saft från lime och när det blivit varmt, häller man i gelatinpulvret. Efter det ska det svalna i ett kallt vattenbad för att sen läggas på den kalla cheesecaken, sen ska hela kakan in i frysen i kanske en halvtimme, timme : )
-

-

-
Kanske inte världens proffsbilder men men... x)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0